Спочатку була Мотивація.

І мільйони зірок – нейронів, враз спалахнули від електро-хімічного імпульсу, який поширився зі швидкістю понад 100 метрів на секунду через трильйони контактів-синапсів у головному мозку.

– ХОЧУ! – майнула думка.

Нога враз відштовхнулася від опори, тіло здійнялося над доріжкою парку і постать «полетіла», розчиняючись у передсвітанковій імлі…

Ми любимо бігати. Ми цінуємо цей стан польоту та легкості, відчуття швидкості та приємної втоми після пробіжки. До того ж, ми знаємо, що біг – корисний для здоров’я! Але чому ж тоді відміна бігових стартів і карантин так знижують нашу мотивацію продовжувати тренуватися? І як ми можемо замотивувати себе тренуватися далі в умовах жорстоких жорстких обмежень і заборон?

У минулій статті Мотивація і дофамін: як не закинути спорт поки діє карантин? ми говорили, що основною молекулою-мотиватором, яку синтезують деякі нейрони нашого мозку, – є дофамін. Саме він відповідає за мотивацію, емоційні реакції, відчуття задоволення, бажання та, навіть, рухову активність. Коли у прилеглому ядрі, головному центрі задоволення нашого мозку, – синтезується порція дофаміну, наприклад на шматочок тортика, – ми відчуваємо імпульс бажання:

– О, так! Хочу! Дуже хочу! – шаленіють дофамінові нейрони, передаючи збудження сусідам й виводячи їх з рівноваги.

Тут вже підключається центр емоцій в мигдалині:

– Так, це справді класно! А як смачно-о-о! – посилюють сигнал її нейрони.

І гіпокамп, який знаходиться поруч і відповідає за пам’ять, замислено «чухає потилицю», заразом піднімаючи у свідомість спогади про те, як нам було добре минулі рази, коли ми їли тортик…

Тож несвідомо, напівсвідомо чи свідомо – ми слідуємо імпульсу бажання. Або ж, якщо наші цілі не співпадають із цим конкретним «хочу» і нам не забракне сили волі – утримуємося. Але про силу волі – поговоримо іншим разом.

Зараз, важливо зафіксувати той факт, що наш головний центр задоволення, в якому синтезується дофамін, дуже тісно анатомічно та функціонально пов’язаний із центрами емоцій та пам’яті. І порушення цього зв’язку – може спричиняти появу тих чи інших залежностей: шопоголізм, ігроманія та ін.

Як ви гадаєте – а чи є зв’язок між взаємодією цих структур та нашою надмірною любов’ю до всіляких бігових змагань і масових стартів?

Внутрішня та зовнішня мотивація

Перш ніж дати остаточну відповідь, давайте ще розглянемо мотивацію з точки зору психології. Зокрема, тут її часто прийнято розділяти на: внутрішню і зовнішню.

Внутрішня мотивація – пов’язана зі змістом діяльності, яка є цікавою та «винагородою» сама по-собі. Вважають, що ця мотивація в своїй основі базується на глибинних цінностях, мріях людини та досить тісно пов’язана з потребами саморозвитку, самореалізації та навчання.

Зовнішня мотивація – на відміну від внутрішньої, аж ніяк не пов’язана з тим, що ми робимо, а викликається зовнішніми обставинами, які обіцяють винагороду (матеріальну чи нематеріальну) або ж покарання.

Більшість любителів – бігають тому, що це їм просто подобається. Незважаючи на всі виклики з цим пов’язані: час, гроші на екіп, погода і т.д. Це – внутрішня мотивація. Однак, зверніть увагу, що ця любов до бігу – не з’являється зненацька одного ранку. В більшості випадків – вона закріплюється у відповідь на той чи інший зовнішній стимул (зовнішня мотивація): пробіжка з друзями, участь у біговому челенджі, рекомендація лікаря і т.д.

Тобто в реальному житті наші внутрішні мотиви часто підкріплюються й додатково стимулюються зовнішніми факторами.

Чим стимулюють наш центр задоволення організатори масових стартів?

Наприклад, сформувалася ціла система плюшок для залучення новачків та бігунів зі стажем у бігові івенти. Зокрема:

– Престиж: пробігти марафон – це круто, зробити айронмен – мегакруто і т.д.

– Медаль фінішера: просто фінішуй та відчуй себе олімпійським чемпіоном!

– Тусівка однодумців: людина істота соціальна і їй приємно бути в компанії таких самих

– Локація: нові міста, красиві місця (якщо про трейл) – все це можливість для бігового туризму

– Мерч: футболки, чашки з лого і т.д.

Плюс всілякі дискоунти на «ранню реєстрацію», екіп, змагальна складова (призи, призові, рейтинги), фото із забігу та ін.

Всі ці стимули – не є чимось «поганими». Яку б індустрію ми не взяли – там можна знайти все те саме, змінні тільки форми та масштаби. Сформувався навіть цілий напрямок – нейромаркетинг, який вивчає особливості роботи мозку і як можна впливати на покупця… І все було б нічого, якби винагорода отримана за те, що ми зробили б і без неї – підриває внутрішню мотивацію.

Що ж робити?

Коли зникає додаткова зовнішня мотивація, до якої ми вже звикли – маємо працювати у двох напрямках:

1. Актуалізувати внутрішню мотивацію

Згадайте, які цінності лежать в основі вашого захоплення бігом: здоров’я, вивчення можливостей власного організму, любов до природи і т.д. Згадайте ті приємні емоції, які відчуваєте після пробіжки. Правда ж хочеться це зберегти? Дійте!

2. Знайти для себе додаткові інструменти зовнішньої мотивації

– Фільми, відео-ролики, фото зі стартів.

– Музика. Або ж, якщо бігаєте без музики – подкасти, аудіо книжки.

– Strava чи інші он-лайн системи моніторингу бігової/рухової активності.

– Усілякі челеджі

– Освоєння нових вправ, які дозволять тримати себе у хорошій формі

Вочевидь, стартів навесні – вже не буде. З високою ймовірністю у першій половині літа – також. Виберіть гонку, яку хотіли би пробігти восени. Складіть план підготовки з огляду на карантин і ситуацію, що склалася зараз. І – продовжуйте тренування!

Пам’ятайте #everyworkoutcounts (!)

P.S. Ставтеся відповідально до кожної Вашої пробіжки чи то тренувальної, чи бігу на результат. Дотримуйтеся рекомендацій щодо протидії поширенню COVID-19, COVID-19 і соло-пробіжки: міні-гід як зменшити ризики для себе та оточуючих.

Бережіть себе, близьких та оточуючих!

P.P.S. Якщо Вам бракує мотивації тренуватися – для підписників time2trail на Patreonі доступні: он-лайн лекція з розбором 10 інструментів мотивації  та стаття про мою власну систему мотивації.

Якщо стаття Вам сподобалася – тисніть ❤

Також – Ви можете підтримати блог time2trail нa Patreon.

Дякую! 


0 коментарів

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *